Een duurzame, hervulbare waterfles ontwikkelen die mensen ertoe aanzet kraanwater te drinken en geen plastic flesjes mineraalwater meer te kopen, die vervolgens op de vuilstortplaats of zelfs in de natuur terechtkomen.

Dat is het doel waarmee Dopper in 2009 door Merijn Everaarts werd opgericht. Maar hoe zorg je er nou voor dat je als bedrijf, dat z’n missie als oogmerk heeft en niet z’n winst, relevant blijft en doorgroeit?

Dopper is een Nederlands succesvoorbeeld

Volgens de Amerikaanse marketinggoeroe Professor Philip Kotler is Dopper een goed voorbeeld van de manier waarop transformatieve marketing diepgaande en positieve veranderingen in het leven van consumenten kan creëren. Transformatieve marketing gaat verder dan traditionele marketingtechnieken door te streven naar een impact die verder reikt dan alleen het verkopen van producten of diensten. In plaats daarvan streeft het bedrijf naar het leveren van waarde aan consumenten door hen te helpen hun doelen te bereiken of problemen op te lossen.

Dopper gebruikt storytelling, contentmarketing en maatschappelijke betrokkenheid marketingtechnieken om z’n duurzame doelen te bereiken, en is daarom een van de succescases die wordt uitgelicht in de nieuwe editie van ‘Essentials of Modern Marketing – The Netherlands edition’. Het eerste marketingboek ter wereld dat focust op hoe bedrijven succes kunnen behalen in de Nederlandse markt met deze moderne marketingtechnieken.

Dit is hoe Dopper met z’n duurzame missie de Nederlandse en internationale markt heeft weten te veroveren:

De focus ligt altijd op de impact die Dopper kan maken

Dopper beschouwt zichzelf als een impactorganisatie: bij alles wat ze doen staat de mogelijke verandering die teweeg kan worden gebracht voorop. “We meten ons succes niet in ons marktaandeel of het aantal verkochte herbruikbare waterflessen. In plaats daarvan meten we onze impact aan de hand van het aantal kilo’s plastic dat niet in onze oceanen terechtkomt”, zegt Virginia Yanquilevich, de CEO van Dopper. “En in het aantal mensen dat z’n gewoontes heeft aangepast.”

En dat lijkt z’n vruchten af te werpen, want Dopper is sinds z’n oprichting alleen maar met dubbele cijfers gegroeid. Zelfs het coronajaar 2020 kon het bedrijf afsluiten met 12,5 miljoen euro omzet. Wat wel een daling is van zeven miljoen ten opzichte van 2019, maar die dip was slechts van korte duur. Inmiddels kan Dopper zich alweer volledig op duurzame bedrijfsdoelen richten, zoals het streven om voor 2030 tien procent van de EU-bevolking -zo’n 40 miljoen mensen – te laten kiezen voor de aanschaf van een herbruikbare waterfles. En dat hoeft niet eens per se een Dopper-fles te zijn, zolang er maar geen wegwerpflesjes meer gekocht worden. Dopper zet zichzelf zo niet alleen neer als een authentiek merk met idealen, maar bewijst ook aan de klant dat het duurzaamheidsaspect niet slechts een marketingpraatje is.

Duurzame keuzes maken is ook een intern speerpunt van Dopper

‘Practice what you preach’, zeggen de Engelsen. En dat doet Dopper. Het bedrijf zet zich in om elke stap van het productieproces zo duurzaam mogelijk te maken. Zo worden de Dopper-flessen gemaakt van gerecycled plastic en polypropyleen uit plantaardig afval, draait de Dopperfabriek voor 100 procent op windenergie en verscheept Dopper z’n flessen het liefst op de bakfiets.

Maar het bedrijf werkt ook hard om anderen te inspireren. Zo heeft Dopper een movement opgericht “The Dopper Wave”, waarin organisaties en bedrijven beloven afscheid te nemen van wegwerpplastic. Organisaties als TOMs, ABN AMRO, de Bijenkorf, bol.com en Schiphol Airport Retail zijn hier onderdeel van. Dopper werkt daarnaast samen met talloze NGO’s, die Doppers missie delen zoals Plastic Soup Surfer en Plastic Soup Foundation. Samen met hen ontwikkelt het bedrijf educatieve campagnes om mensen te onderwijzen over de gevolgen plasticvervuiling. Zo gaat het bedrijf altijd net een stapje verder.

Vul je Dopper-fles bij de Dopper-watertap

Naast de bekende Dopper-fles lanceerde Dopper afgelopen jaar een nieuw product: de Dopper Water Tap. Dit is een innovatief vormgegeven openbaar watertappunt dat gebruikers aanmoedigt tot het vullen van waterflessen, door een positieve boodschap weer te geven op een LED-scherm boven de tap terwijl je je fles vult.

Dopper CEO Virginia Yanquilevich vertelde Business Insider destijds over het gedragsonderzoek dat heeft geleid tot dit nieuwe product. “We hebben onderzoek laten uitvoeren om erachter te komen waarom consumenten plastic wegwerpflesjes blijven kopen. Gemak bleek de voornaamste reden te zijn. Mensen vinden openbare watertappunten daarnaast ook nog eens moeilijk vindbaar. Hierdoor werd het voor ons duidelijk dat we iets nieuws moesten bedenken om in te spelen op dit gedrag. Onze oplossing is een herkenbaar vormgegeven watertap.”

De Water Taps van Dopper zijn inmiddels al te vinden bij Albert Heijn en op Schiphol, maar om de toegankelijkheid tot water taps nog verder te verhogen liet Dopper alle 1900 openbare tappunten in Nederland vastleggen op Google maps.

“Door het inzichtelijk te maken waar je je fles kunt bijvullen, maken we het voor mensen makkelijk hun herbruikbare fles te gebruiken”, zegt Yanquilevich. “Wat ons betreft moet het vanzelfsprekend worden dat je als Nederlander altijd je hervulbare fles mee op pad neemt.”

Volgend jaar verschijnt de Essentials of Modern Marketing voor het eerst in het Nederlands; bedrijven die geïnteresseerd zijn in het indienen van hun verhaal kunnen contact opnemen met de auteur Mariusz Soltanifar op [email protected].

Het boek Essentials of Modern Marketing – The Netherlands Edition 2023 is verkrijgbaar via Amazon.

Op de foto: Fahim Kibria, Mariusz Soltanifar, Virginia Yanquilevich en Chrissie van Heijningen